Nemrég felmerült egy előadáson, hogy mit mondanak azok, akik nem keresik coach segítségét, ha elakadtak valamiben. A leggyakoribb válasz az volt, hogy a coach nem ad tanácsot, megoldást, miközben én fizetek neki. “Itt vagyok, oldd meg.” Ha nem, akkor minek menjek?

Arra gondoltam, ezt kicsit igyekszem értelmezni, hogy működik és miért van ez így. Gondolom sokkal többek fejében van ez a kérdés, mint aki ezt valóban ki is mondja.

 

Mi a kiindulópont?

Amikor valaki megkeres valamilyen problémával, elakadással két eset szokott előfordulni:

  • valóban semmiféle megoldást, lehetséges lépést nem lát maga előtt,
  • általában nagy nehezen -, de kiderül, hogy lát megoldást, de azt nem szeretné meglépni valami miatt.

Ezért úgy érzi, hogy nincs tovább, teljesen tanácstalan.

 

Mégis, ki a coach?

A coach szó az edző-ből származik, hiszen az angol coach magyarul edzőt jelent. Ez pontosan jól kifejezi annak a jelentését is. Egy coach pontosan ugyanúgy működik, mint mondjuk a medence partján álló edző.

Az edzőnek van tudása annak felmérésére, hogy milyen eredményhez milyen edzésprogramot kell elvégezni. Ha kell tud újratervezni, módosítani. Ismeri a sportolót, pontosan tudja, hogy mind fizikailag, mind pszichésen mennyire terhelhető. Ha nem eléggé, akkor természetesen úgy alakítja az edzéseit, hogy fizikailag felkészüljön a szükséges edzések elvégzésére. Egy igazán jó edző a sportoló motivációit is ismeri, tehát a lelki felkészítésében is részt tud vállalni. Ha nem, akkor jó esetben pszichológus segítségét is igénybe tudják venni.

Egyet nem tud az edző megtenni, minden áldott nap beugrani a vízbe a sportoló helyett, nem tudja helyette megtenni az erőfeszítéseket és nem tud helyette becsapni a versenyen a célba.

Egy coach pontosan ugyanígy dolgozik. Nagyon sok eszköze, módszere van arra, hogy feltárják a kliens motivációját, célját és feltérképezik a jelenlegi helyzetet.

Tud javasolni feladatokat, fel tud tenni olyan kérdéseket, ami segít a kliensnek szembesülni azzal a helyzettel, amit a saját érzelmei miatt csak egyféleképpen lát. Ezek mentén teljesen át tudja keretezni, új látószögbe tudja helyezni saját magát és a helyzetét. Így pontosan fel tudja tárni a saját erőforrásait, amelyek segítik őt a folyamatban és azokat a fejlesztendő területeket is, amelyeken még változásra van szüksége. Ezek után már a kliens is egyre közelebb jut, hogy döntést tudjon hozni a továbbiakról. De ahhoz elengedhetetlen, hogy ezen az önismereti úton, az önfejlesztésen keresztül menjen.

 

Mi a különbség a coach tanácsa és a kliens saját megoldása között?

Abban az esetben, ha a coach tanácsot adna a kliens helyzetének a megoldására, az az ő saját tapasztalataira, erőforrásaira, képességeire, motivációjára épülne. Nagyon kevés annak az esélye, hogy azzal a kliens elérné a saját maga által kitűzött célt. Ebben az esetben annak van a legnagyobb esélye, hogy erre a “tanács”-ra az lenne a válasz: “Na hát ezt én biztos nem tudom/fogom megtenni”. Hiszen ő arra nincs felkészülve.

Van erre egy saját példám:

Volt egy időszak, amikor átmenetileg foglalkoztam értékesítéssel. Abban az időben időnként találkoztam egy mentorommal, aki mindig feltett nekem valami olyan kérdést, ami átlendített egy adott helyzeten. Amikor ebben az időszakban találkoztunk, mondtam neki, hogy nem megy az üzlet, mert mindenki azt mondja: “Drágák a termékek.”

Kérdezett az adott helyzetről és feltette a nagy kérdést: “Szerinted mit kellene tenni?”

Legalább egy órán keresztül jönnem-mentem ott a teremben, ahol voltunk és ahányszor összetalálkoztunk, mindig kérdőn nézett rám, de nem tudtam a választ. Illetve végül kiderült, hogy persze, hogy tudtam, de a válasz olyan volt, ami nekem nagyon kényelmetlen volt. Mikor végülis nagyon halkan, bátortalanul megosztottam vele ezt, azt történt, amitől tartottam; egy nagyot bólintott. Azaz olyan megoldása volt a helyzetnek, ami nekem abszolút komfortzónán túli volt. Ha ő az én “panaszomra” rögtön javasolta volna ezt a megoldást, biztos, hogy rögtön hárítottam volna. De így, hogy én “izzadtam ki”, tudtam, hogy valóban ezt kell tennem.

Erre mondják, hogy “Az az igaz, ami neked igaz”. Pont ezért kell, hogy a saját helyzetére mindig saját maga az érintett találja ki és mondja ki a megoldást. Mert számára csak az lesz elfogadható.

A folyamat végére mindig sokkal tisztábban látja saját magát a kliens, mindenképpen fejlődik, új perspektívákat fog látni és sokkal nagyobb esélye lesz célba érni.

Ezért van az, hogy a coach nem ad előre kész tanácsokat. Mert egy helyzetre mindenkinek más lesz a ssaját megoldása. Remélem sikerült egy kicsit tisztázni a coach szerepét és feladatát.

Ha van valami elakadásod mostanában, keress bátran. Biztos vagyok benne, hogy Benned is van több megoldás. Együtt megkeressük 🙂

Tarts velünk az Újratervezés 40 felett Facebook csoportban!