Konfliktusok minden házasságban vannak. Ezt kár tagadni. Akik állítják, hogy egyáltalán nincsenek konfliktusok, ott valószínűleg arról lehet szó, hogy csak a veszekedéseket tartják konfliktusnak. Az egyéb nézeteltéréseket, véleménykülönbségeket, amelyeket tanult vagy ösztönös módon békésen meg tudnak beszélni, azt nem. Én most konfliktusok alatt minden olyan szituációt értek, amikor a két fél véleménye, döntése egy helyzetben, nézete egy adott dolgot illetően nem egyezik.

Ilyen értelemben a konfliktusok békés megoldása érdekében érdemes elsajátítanunk az asszertív kommunikáció alapjait. Megpróbálok ebben ezen keretek között egy kis segítséget adni.

 

Mi az az asszertivitás?

Az asszertivitás a Wikipédia szerint “amikor valaki magabiztosan tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is, anélkül, hogy passzív vagy agresszív lenne. Az asszertívan viselkedő ember kommunikációjának célja a konfliktus megoldása, miközben minden résztvevő fél igényeit szem előtt tartja…”

Az agresszió, amikor az egyik fél magasabbrendűnek érzi magát és akár erőből, agresszíven viszi végig az akaratát nem figyelembevéve a másik fél érdekeit. A passzivitás ennek az ellenkezője. A passzív fél mindig a másik felet érzi dominánsnak és minden konfliktusos helyzetben behódol. A kettő között, az egészséges hozzáállás az asszertív viselkedés.

Megmutatom egy példán és utána ezalapján végignézzük, mik az alapelvek, amiket be kell tartani.

Példa:

Helytelen: Ne hagyd égve magad után mindig a lámpát! Ha kijössz a szobából oltsd el! Annyira szétszórt vagy! A gatyánkat ráfizetjük a villanyszámlára.

Ebben az esetben az, akire rászólt a másik, úgy érzi, nem jól csinált valamit. Ő nem elég jó. Ezzel automatikusan önvédelemre kényszerítjük, aminek semmi köze nem lesz már a villanyszámlához. Ez ugye teljesen nyilvánvaló. Az egész konfliktus áttevődik az egyénekre.

 

Asszertív reagálás:

  • Kedvesem, gondolom, mikor felállsz és mész át a másik szobába, már fejben a következő dolgon töröd a fejed. Jól gondolom?
    • Igen, persze. Eszembe jutott, hogy ott lesz, amit délelőtt kerestem.
  • Engem viszont nagyon zavar, hogy sokkal többet fizetünk villanyszámlára, mint amennyit kellene. Megteszed, hogy ilyenkor eloltod a lámpát?
    • Igazad van, de mindig elfelejtem.
  • Találjuk ki, mi az, amiről eszedbe jutna eloltani.

Ekkor jöhet egy olyan közösen kigondolt megoldás, ami mindkettőtök számára elfogadható.

 

Mi a különbség a két reagálás között?

 

Agresszív Asszertív
A másikat személyében sértem meg. Csak a cselekedetét helytelenítem.
“Te-üzenet” “Én-üzenet!
Szemrehányás megoldási javaslat nélkül Közös megoldás kitalálása

 

Mik a legfontosabb alapszabályok?

  • Soha nem minősítjük a másik embert.
  • A cél mindig egy probléma megoldása, amely mindkettőnk számára elfogadható.
  • Miközben képviseljük a saját érdekeinket, tiszteletben tartjuk a másik érzéseit.
  • Elismerjük a másik érdekeit és, de nem mentegetőzünk a saját érdekeink érvényesítése miatt.
  • Nyitottak és befogadóak maradunk a másik felé.

Nem fog menni egyik napról a másikra ráállni erre a fajta konliktus megoldásra, de odafigyeléssel és gyakorlással jelentősen javulhat a kapcsolatunk.

 

Ha szeretnél javítani a konfliktus megoldási módszereiteket, köves a kövess a Facebook-on is, vagy keress meg bátran!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!

parkapcsolati-minitrening-online

A tréning részletei itt olvashatóak!