Hogyan kerüljük el a veszekedést?

20.poszt

A jelszó: PROAKTIVITÁS.  De mit is jelent ez? Azt mindannyian tudjuk, hogy vannak dolgok, amik a mi hatáskörünkbe tartoznak és vannak, amikre nem vagyunk hatással. Ha proaktívak vagyunk egy kapcsolatban, akkor mindig a saját hatáskörünkön belül maradunk.

Hogy jobban megértsük, nézzük meg, mi ennek az ellentéte: a reaktivitás. Azaz, amikor csupán reagálunk dolgokra anélkül, hogy a folyamatot irányítani tudnánk. Hadd mondjak egy példát erre.

Mondjuk a párunk nem a legkedvesebb hangsúllyal kér meg bennünket valamire:

– Vidd el a kutyát sétálni!

Erre automatikusan azt válaszolnánk:

Vidd el te! Egész nap dolgoztam, alig vártam, hogy hazaérjek és pihenjek.

Ez egy sehova nem vezető vita, aminek lehet akár egy egész rossz hangulatban töltött este is a következménye. Ez az az eset, amikor a párunkat akarjuk megváltoztatni.

Hogy hangzana ez a rövid párbeszéd proaktívan?

Ha tisztában vagyunk vele, hogy mi tudjuk pozitív irányba változtatni ezt a párbeszédet, akkor ez a következőképpen hangozhat: (szintén nem túl kedvesen)

Vidd el a kutyát sétálni!

(kis szünetet tartunk)

Egész nap dolgoztam. Nagyon fáradt vagyok. Pihenek egy fél órát, és utána elviszem.

Azért van szükség erre a kis szünetre, hiszen a nem megfelelő hangnemben elhangzó felszólítás óhatatlanul egy kémiai folyamatot indít el bennünk, ami egy hasonló reakciót kiváltó választ eredményez. Abban az esetben, ha tartunk egy rövid szünetet, veszünk két mély levegőt, akkor megszakítjuk ezt a folyamatot és változtatni tudunk a kimenetelen.

Tehát a proaktivitás lényege, hogy sose azt várjuk, hogy a másik változtasson, hanem mindig mi változtassunk, ha más eredményt szeretnénk, mint eddig.

Sajnos veszekedések esetén a pár mindkét tagja inkább egymásra koncentrál, nem a problémára és annak megoldására. Sokkal inkább figyelünk arra, amit el akarunk mondani, mint arra, amit a másik nekünk mond. Márpedig az, hogy mire figyelünk, kifejezetten a saját hatáskörünk.

GYAKORLATI TIPP:

1/ Írj össze legalább három olyan mondatot, vagy cselekedetet, amit ha a párokot mond, vagy megtesz, az Téged mindig bosszant.

2/ Rendeld hozzá azt a reakciót, amit erre szoktál válaszolni, vagy reagálni!

3/ Írj proaktív válaszokat az elhangzott mondatokra, cselekedetekre!

LÉNYEG!!!

4/ A legközelebbi alkalommal próbáld észrevenni magadon az ösztönös reakciót. Anélkül, hogy “megfulladnál”, tarts rövid szünetet, vegyél két nagy levegőt, gondolj rá, milyen estét szeretnél tölteni a pároddal és eszerint reagálj. Irányítsd TE ezzel a légkört!

Mindig a kapcsolatotok legyen a legfontosabb, ne az, hogy kinek van igaza! Meglesz a jutalom!

(A cikk Willie és Elaine Oliver előadása alapján készült a cikk)

Ha  szeretnél egy már jól bevált módszert a konfliktusok megelőzéséhez, illetve azok kezeléséhez, akkor töltsd le a FÓRUMOZÁS konfliktuskezelési módszert! 

Ha ezt sikerült a beépítenetek az életetekbe, akkor nem csupán a pároddal, de még a gyerekeiddel való konfliktusokat is békésen fogjátok tudni kezelni. Ezt veheted ígéretnek tőlem 😀.

Facebook
E-mail
Ha Te is úgy érzed nincs rendben a házasságod és szeretnél tenni érte, keress bátran, együtt megtaláljuk a megoldást!

E-mail: boldogan@petroczikatalin.hu

Telefon: +36 20 939 45 24

Oszd meg, mit gondolsz a témáról!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.