Konfliktuskezelés madárnyelven

konfliktuskezelés

Amikor valamiben nem értünk egyet a társunkkal, konfliktus helyzetekben különbözőképpen reagálunk vérmérsékletünk, saját személyiségünk függvényében, illetve a születési családunkból hozott példánk alapján. Ilyenkor, ha ketten különböző szűrőn keresztül látjuk az eseményt, ölre tudunk menni mindenféle pozitív eredmény nélkül. Vannak, akik egy életen át tudnak így élni. Egy barátnőm mesélte, mikor kérdeztem, hogy vannak a nagyszülei; „még mindig állandóan marják egymást”. Nem hangzik túl romantikusnak.

A konfliktuskezelésnek nagyon sok módja van, ráadásul több jó megoldás és nézet is létezik. Az biztos, hogy sok múlik kettőnk habitusán és ezekkel jó tisztában lenni, mert ezt nehéz levetkőzni magunkról.

Nemrég egy előadás keretében hallottam az alábbi felosztást, de nagyon megtetszett, ezért megosztom Veletek.

A konfliktuskezelés módját öt madárhoz hasonlítja a módszer:

 

1/ Konfliktuskezelés HARKÁLY nyelven

 

A harkály az adott helyzetben csak a saját szempontjait, saját érdekét, vagy vélt igazát képviseli.

Pl. Ha a férjed később ér haza, mint ahogy korábban jelezte, akkor felháborodsz, hogy kihűlt a vacsora és már megint le fogod késni az esti film elejét, pedig milyen izgalmasan végződött is az előző rész.

Eszedbe se jut, hogy adódhatott a párod életében, munkájában valami váratlan, amit akkor és ott kellett megoldani, vagy bármi más olyan körülmény, amiről nem tudsz, hiszen meg sem kérdezted. Erre a nyelvre jellemző az ítélkezés és a felelősségvállalás hiánya.

 

2/ Konfliktuskezelés PAPAGÁJ nyelven

A papagáj abszolút kerüli a konfliktusokat. Mindenhez alkalmazkodik, legyen az számára bármilyen kényelmetlen, csak vitába ne kelljen bonyolódnia.

Pl. Szeretnéd a közös szabadságot a tengerparton, napsütésben tölteni, de a férjed a hegyekbe akar menni túrázni. “Persze, menjünk csak, hiszen annyit dolgozol év közben. Jót fog tenni mindannyiunknak a szabadban, egészséges levegőn kirándulni.” Sajnos az, hogy mindenre rábólintasz, lenyelsz és a saját igényeidet nem tudod képviselni, hosszú távon megbosszulja magát. Érdemes lenne kicsit tanulmányozni az asszertív kommunikációt. 

3/ Konfliktuskezelés STRUCC nyelven

Azt tudjuk a struccról, hogy homokba dugja a fejét. Az, aki ilyen módon kezeli a vitákat, az tulajdonképpen nem is érzi, hogy hol a probléma? Nincs is itt semmi gond. Nem kell minden bolhából elefántot csinálni. Hagyjuk csak, majd minden megoldódik magától!

Pl. Elmeséled a párodnak, hogy megbántott a munkahelyeden az egyik munkatársad. Részletezed az egész szituációt, mert nagyon fel vagy még mindig háborodva. A párod nyugodtan meghallgat (hisz valljuk be, nincs más választása) és csak nagyokat hümmög. Ő nem érti mi itt a probléma. Hiszen már vége a napnak, itthon vagy az otthon melegében. Holnapra úgyis kialusszátok. Te meg azt nem érted, hogy lehet ilyen könnyedén venni, mikor másnap ismét találkoznod kell vele.

 

4/ Konfliktuskezelés BAGOLY nyelven

A bagoly minden fél érdekeit képviseli, mindenkire tekintettel van. Azaz, mindent meg lehet beszélni. Kinek, mi a fontos, legyünk mindkettőnkre tekintettel. A végén már több ellentét is felszínre kerül, mert addig “beszél meg”. Sőt néha túl. Rendkívül körülményes és időigényes.

Pl. Elromlott az autó. Te azt mondod, hogy most inkább járjatok BKV-val, mert nincs anyagi keret a javításra. A párod ellenben inkább megjavíttatná a nyaralásra félrerakott pénzből. Ezt persze meg lehet beszélni. Este leültök és elemzitek a helyzetet.

  • Mi van, ha BKV-val jártok?
  • Mennyivel több lenne az utazás?
  • Ha most elcsíptek a nyaralás pénzből, vissza tudjátok-e spórolni később.
  • Van-e félmegoldás? Kisebb munkát most megcsináltatni és a jövő havi fizetésből a többit.

Ennek az összes variációját végig lehet elemezni és figyelembe venni a kényelmes közlekedést és a nyaralás fontosságát jutni elhatározásra. Közben pedig még ki tudja, mik merülnek fel?

 

5/ Konfliktuskezelés Kolibri nyelven

 

Ő mindkét fél igényeit figyelembe veszi. Ilyen értelemben hasonló a bagolyhoz, de átlátva a helyzetet kompromisszumos megoldást javasol és már lép is tovább.

Pl. Azt terveztétek, hogy ma lazulós napot tartotok, de közben kapsz egy hírt, hogy anyukád nincs jól. Te mennél anyukádhoz, a párod viszont már ráhangolódott az egész napos wellnessezésre. A kolibri gyorsan átgondolja, hogy előbb elmentek megnézni, mi van a mamával, és ha ő már jobban van, máris irány a wellness.

A konfliktus sokszor adódik abból, hogy nem egy “madarat” képviselünk. Képzeljük el, ha egy harkály és egy strucc összekerül. Miután teljesen más mintát követnek, a megoldás csak az lehet, ha tudatosítjuk magunkban, hogy mi hogyan fogunk fel egy problémát és tudatosan próbálunk tompítani azon. Egyrészt a harkály – ugyan meggyőződése, hogy igaza van -, de megpróbál egy kicsit a párja fejével is gondolkodni és legalább egy kicsit tompítani a helyzet súlyosságán. A strucc ellenben – bár egyáltalán nem érti, hol itt a probléma -, igyekszik belegondolni, hogy mi volna, ha lenne? Megpróbálja megérteni a párját.

Egyszerűen nem az a feladat, hogy meggyőzzük a másikat a magunk igazáról, hanem az, hogy ELFOGADJUK, HOGY  NEM VAGYUNK EGYFORMÁK és megpróbálunk legalább egy kicsit belehelyezkedni a másik helyzetébe, gondolatvilágába. Ez csak úgy fog menni, ha mindenféle kritika és ítélet nélkül egyszerűen meghallgatjuk egymás álláspontját és akarjuk a megoldást.

GYAKORLATI TIPP:

1/ A fenti szituációkon gyakoroljatok! Mind az öt eset írjátok vagy beszéljétek át az öt különböző felfogásban.

2/ Visszagondolva az utóbbi időben közöttetek lezajlott vitákra, veszekedésekre próbáljátok meg meghatározni, Ti melyik “madár” vérmérsékletére hasonlítotok!

3/ Ezeket a konkrét szituációkat ennek ismeretében, így utólag igyekezzetek “újraírni”, új forgatókönyvet szerkeszteni a korábban lezajlott beszélgetések alapján.

4/ Legközelebbi nézeteltérés esetén jussanak eszetekbe a madarak és próbáljátok meg valóban meghallgatni egymás álláspontját.

Várom az élménybeszámolókat, sikerült-e tompítani a hétköznapok vitáit!

Ha hasznosnak találtad a cikket és a gyakorlatot, kérlek oszd meg másokkal is!

Ha még nem tetted, csatlakozz hozzánk a Facebook csoportomban is!

Facebook
E-mail
Ha Te is úgy érzed nincs rendben a házasságod és szeretnél tenni érte, keress bátran, együtt megtaláljuk a megoldást!

E-mail: boldogan@petroczikatalin.hu

Telefon: +36 20 939 45 24

Oszd meg, mit gondolsz a témáról!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.